Mine kommentarer

Min bakgrunn som maler:

Jeg er født og oppvokst i Sauda i Rogaland i 1951. En av interessene i min oppvekst var fotografering.

Jeg begynte med oljemaling i 1975. Jeg hadde da begynt i jobb som sivilingeniør, men trengte å ha noe annet å gjøre i fritiden. Jeg gikk derfor på en rekke kurs og var svært ivrig med kunstmaling. I 1995 fikk jeg min første utstilling på et galleri i Bergen. Dette ble en stor suksess, og det førte selvsagt til at jeg «fikk blod på tann». Fra den tiden har jeg hatt ca fem separatutstillinger i året i lang tid fremover på ulike gallerier, kunstforeninger mm på Vestlandet. I løpet av de siste ti årene har jeg også hatt noen utstillinger i utlandet, bl.a. Solingen i Tyskland. Fra ca 1993 og ti år fremover hadde jeg ukentlig undervisning og personlig veiledning i kunst og maling av bl.a. kunstpedagogene Magnar Moen og William Nicolaysen.

Bosted/Atlier.

Jeg bor og har atelier på Krokeide i Bergen. Her har jeg også rammeverksted, visningsrom, lager, tørkerom mm.

Kommentar til bildene mine.

Stemning: Stemningen betyr mye i bildene mine. Det er ofte en stille, mystisk stemning uten forstyrrende elementer. Lyset er en fiktiv setting som ikke skal forklares med morgen/kveld/natt/etc. Det skal således være opp til betrakteren å finne ut av hva han/hun opplever.

Farger: Farger og kombinasjoner av disse er viktig for meg. Jeg setter de mot hverandre og ser hvordan ulike kombinasjoner virker sammen eller hver for seg. Fargene blir også brukt aktivt for å gi bildene mine den rette stemning, glød eller energi. Det varierer litt over tid hvilke farger eller fargekombinasjoner jeg er mest opptatt av.

Struktur. Jeg er en varm tilhenger av oljemaling. Ikke fordi det er praktisk, men fordi det etter min mening gir best resultat i form av glød og fargenyanser. Jeg maler, i deler av billedflaten, veldig pastost. Bruker mye malerkniv til å påføre malingen med. Denne varierte flatebehandlingen synes jeg gjør at oljemalingens kvaliteter og egenskaper gir bildene en spennende ekthetsfølelse som er viktig for meg. Det gir også en nesten tre-dimensjonal virkning. Malingen kan taes og føles på.

Forenkling. I alle bildene mine prøver jeg å forenkle. Jeg fjerner detaljer jeg mener ikke er viktige for å få frem det jeg er opptatt av, nemlig formene og flatene i motivet. Det er således nokså vanlig at jeg ikke maler dører og vinduer i husene mine. Jeg har jo spørt meg selv hvorfor jeg skulle male disse? Det er også veldig sjeldent jeg har med personer på bildene mine. Dette henger sammen med at jeg ønsker å ha fokus på det jeg er opptatt av: nemlig form, farge og stemning.

Balanse kaos/kjedelig. Det er hele tiden viktig å finne balansen mellom rot og orden. «Ikke for mye og ikke for lite» bruk av mine effekter: Litt tilfeldigheter av malingstrøk, noen feite «klyser» maling, noen flekker på veggene, en liten dæsj fargekontrast på de riktige stedene, avstemt fargesammensetninger som heller ikke er kjedelige og heller ikke «tivoli».

Motiv. Jeg maler bilder i forskjellige motiv-grupper. Hva som bestemmer motivene, er litt forskjellige ting. Det kan være steder som betyr mye for meg eller det kan være motiv som er særlig godt egnet til å utforske det jeg er aller mest opptatt av: farger, lys, stemning, oljemalingens struktur. Noen motiver har jeg også valgt fordi jeg har lyst på nye utfordringer. Eksempel på dette er saue-ull, snøflater, indistri-røyk, mm. Når jeg i ettertid ser på min produksjon, ser jeg imidlertid at det dreier seg mye om Vestlandet, og særlig om næringslivet. Men dette er ikke noe jeg på forhånd tilstreber, men det er vel bare et speilbilde av hva jeg er opptatt av.

Motivgrupper.

Jeg har i de siste ti årene malt forkjellige motivgrupper:

- Maritime bygg. Dette er nok den motivgruppen jeg har malt mest av. Det er ikke fordi jeg er kjempeopptatt av maritime hus, men fordi de er særdeles godt egnet til å jobbe med det jeg er spesielt opptatt av, nemlig form, farge, struktur og stemning.

- Hus på land. Jeg mener selv at dette er den motivgruppen som aller best tydeliggjør at jeg er svært opptatt av forenkling. Det å renske motivene for mye detaljer, bl.a. vindu og dører, gjør at det kun er husenes hovedform som står igjen, og det er det som er motivet. Ikke detaljer. Men i tillegg til disse , etter min mening vake formene, kan jeg fritt boltre meg med farger, komposisjon, stemning og malerstruktur.

- Landskap - Gjerne fra steder som betyr noe for meg, som for eksempel hytta mi eller vinterlandskap. Jeg har også hatt fordypningsprosjekt ved å male serier fra spesielle steder. Eksempel: Bergen, Gudvangen, Sauda, Haugesund, Skudesnes mm

  • Naturdetataljer: Jeg er spesielt opptatt av trestammer.

  • Sauer. Vet ikke helt hvorfor dette temaet dukket opp i hodet mitt. Kanskje fordi de er veldig allrighte? Dessuten liker jeg at de påkaller et smil hos veldig mange, også meg selv.

  • Oljeplattform. Dett var en malerisk utfordring jeg fikk lyst på, fordi det etter mitt syn passet til den pastose teknikken min samt det maritime miljøet jeg hadde «spesialisert» meg på. Veldig morsomt å gjøre disse bildene.